Statut Fundacji Dom Sędziego Seniora
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
„Fundacja Dom Sędziego Seniora”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona została przez:
- Wacławę Mielewczyk, Sędzia Sądu Okręgowego w Warszawie w stanie spoczynku,
- Stowarzyszenie Sędziów Themis – reprezentowane przez Sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego Irenę Kamińską,
- Jadwigę Żywolewską-Ławniczak, Sędziego Sądu Najwyższego w stanie spoczynku,
- Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych – reprezentowane przez Ewę Waszkiewicz Sędziego Sądu Okręgowego w Warszawie w stanie spoczynku,
- Pro Familia Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych – reprezentowane przez Sędziego Annę Rutkowską-Przasnek,
- Stowarzyszenie Sędziów Polskich lustitia – reprezentowane przez Sędziego Jolantę Korwin-Piotrowską i Sędziego Macieja Strączyńskiego,
- Sławomira Pałkę – Sędzia Sądu Rejonowego w Oławie,
zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym Repertorium A Nr 72014, sporządzonym w dniu l października 2014 r. przez notariusza Sylwestra Grzebinogę w prowadzonej przez niego Kancelarii Notarialnej w Piasecznie, przy ul. Powstańców Warszawy 11 E/1.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
- Fundacja została utworzona na czas nieokreślony.
- Miejscem realizacji celów Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla realizacji celów statutowych Fundacja prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 3
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę, siedzibę i adres. Fundacja może posługiwać się znakiem graficznym lub logotypem.
§ 4
Fundacja może ustanawiać medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym przy realizacji jej celów.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 5
- Celem Fundacji jest pomoc osobom starszym, w tym sędziom w stanie spoczynku poprzez stworzenie warunków zamieszkania i opieki, zapewniających spokojne i godne życie ludziom o różnorodnym stopniu niepełnosprawności, ze schorzeniami wieku podeszłego oraz samotnym poprzez m.in. wybudowanie, wyposażenie i organizację działalności Domów Sędziego Seniora dla sędziów w stanie spoczynku i finansowanie tego przedsięwzięcia.
Dodatkowym celem Fundacji jest:
– pomoc sędziom i byłym sędziom w trudnej sytuacji materialnej i życiowej
– aktywizacja sędziów w stanie spoczynku, służąca integracji środowiska sędziowskiego i przekazywaniu wzorców etosu sędziowskiego - Fundacja realizuje swoje cele poprzez działania o charakterze niedochodowym, to jest:
- organizację całodobowych usług bytowych, opiekuńczych i pielęgnacyjnych sędziom w stanie spoczynku o różnorodnym stopniu niepełnosprawności, ze schorzeniami wieku podeszłego, samotnym, mieszkającym w Domach Seniora przez krótki i dłuższy czas;
- organizację dziennych usług bytowych, opiekuńczych i pielęgnacyjnych sędziom w stanie spoczynku o różnorodnym stopniu niepełnosprawności i ze schorzeniami wieku podeszłego;
- świadczenie usług rehabilitacyjnych osobom starszym mieszkającym w Domach Seniora;
- organizowanie turnusów rehabilitacyjnych sędziom w stanie spoczynku o różnorodnym stopniu niepełnosprawności i ze schorzeniami wieku podeszłego;
- świadczenie usług wymienionych w punktach a.-d. dla innych osób starszych o różnorodnym stopniu niepełnosprawności lub ze schorzeniami wieku podeszłego;
- organizowanie seminariów, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy;
- prowadzenie działalności publicystycznej i informacyjnej, w tym w drodze wydawania książek, czasopism, broszur i wydawnictw specjalnych;
- organizowanie działalności wspierającej powstanie i prowadzenie Domu Seniora;
- zorganizowanie i prowadzenie na rzecz Domu Seniora gospodarstwa rolno-hodowlanego;
- współpraca z instytucjami rządowymi, samorządowymi i innymi, w kraju i za granicą, zainteresowanymi realizacją celów Fundacji, w tym wspieranie działalności instytucji, których działalność jest zbieżna z działalnością Fundacji.
- udzielanie wsparcia, w tym w formie bezzwrotnych zapomóg, których wysokość i tryb udzielania określi odrębny regulamin
- organizowanie spotkań, uroczystości i wydarzeń opartych na zaangażowaniu sędziów w stanie spoczynku lub do nich adresowanych, służących budowaniu solidarności środowiska sędziowskiego i etosu służby sędziowskiej.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji
- w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 5a
Działalność określona w §5 może być prowadzona odpłatnie i nieodpłatnie.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 6
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski wymieniony w akcie notarialnym ustanawiającym Fundację oraz dochody i środki uzyskane w toku jej działalności. Każdy z fundatorów wnosi na poczet funduszu założycielskiego po 1000 złotych.
§ 7
Źródłem majątku Fundacji są:
-
- darowizny, spadki i zapisy;
- dotacje, subwencje oraz granty lub innego rodzaju przysporzenia majątkowe i niemajątkowe poczynione na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby prawne i fizyczne;
- prawa majątkowe oraz pożytki i dochody z tych praw;
- zbiórki publiczne;
- nawiązki;
- wpływy pochodzące z wkładów na rachunkach bankowych i lokat kapitałowych oraz papierów wartościowych;
- opłaty pokrywające koszty pobytu w Domu Seniora;
- majątek ruchomy i nieruchomy.
§ 8
Przychody z darowizn, spadków i zapisów oraz z subwencji i dotacji mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawca nie postanowił inaczej.
§ 9
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd może odmówić przyjęcia spadku lub zapisu bez uzasadniania odmowy.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia i chęci przyjęcia spadku, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, pod warunkiem, że w chwili składania oświadczenia stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 10
Majątek i przychody Fundacji są przeznaczane wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
§ 11
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 12
Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji („Zarząd„);
- Rada Fundacji („Rada”).
§ 13
- Zarząd składa się z trzech do siedmiu członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
- Zarząd jest powoływany przez Radę na czas nieokreślony. Skład pierwszego Zarządu powołują Fundatorzy w drodze jednomyślnej uchwały.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z dniem odwołania przez Radę bądź z dniem śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie członka Zarządu przez Radę następuje w przypadku:
- złożenia Radzie pisemnej rezygnacji członka Zarządu z udziału w pracach Zarządu;
- niepełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż sześć miesięcy;
- istotnego naruszenia przez członka Zarządu postanowień statutu Fundacji, w szczególności działania na jej szkodę;
- Uchwała w sprawie powołania lub odwołania członka Zarządu zapada większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 członków Rady.
§ 14
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Zebrania Zarządu zwołuje Prezes nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy oraz na wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu; w przypadku niemożności zwołania zebrania przez Prezesa dokonuje tego Wiceprezes.
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał, które mogą być przyjmowane przy pomocy technicznych środków porozumiewania się na odległość. Głosowanie w ten sposób zarządza Prezes Zarządu, na zasadach określonych w regulaminie uchwalonym przez Radę Fundacji. O wynikach głosowania Prezes Zarządu informuje członków Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego członków.
- Do składania w imieniu Fundacji oświadczeń, które dotyczą rozporządzeń majątkowych, wymagane jest łączne współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa albo Wiceprezesa Zarządu.
- Do składania w imieniu Fundacji innych oświadczeń, niż określone w §14 pkt 5, upoważnieni są Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu -jednoosobowo.
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
- Z tytuły pełnienia swoich obowiązków członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie. Wynagrodzenie członków Zarządu określa Rada w formie uchwały.
§ 15
W terminie do 31 marca każdego roku Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły.
§ 16
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji i realizowanie jej celów statutowych;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- opracowywanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji;
- opracowywanie rocznego budżetu Fundacji;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Zarządu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- zaciąganie zobowiązań w imieniu Fundacji;
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, dotacji, subwencji, grantów lub innego rodzaju przysporzeń majątkowych w imieniu Fundacji;
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia dla pracowników Fundacji;
- ustanawianie medali honorowych i przyznawanie ich wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym przy realizacji celów Fundacji;
- występowanie z wnioskiem w sprawie zmian w statucie oraz likwidacji Fundacji.
§ 17
Zarząd ponosi odpowiedzialność za właściwe finansowanie działalności statutowej Fundacji.
§ 18
- Rada jest organem sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością Fundacji.
- Rada składa się z siedmiu członków, w tym po jednym reprezentancie każdego z Fundatorów będącego osobą prawną. Członkowie Rady spośród swego grona wybierają Przewodniczącego.
- Rada jest powoływana na okres 5-cioletniej kadencji przez Fundatorów.
- Członkostwo w Radzie w toku kadencji ustaje w przypadku:
- złożenia Radzie pisemnej rezygnacji członka Rady z udziału w pracach Rady
- niepełnienia obowiązków członka Rady przez okres dłuższy niż 12 miesięcy
- odwołania przez Fundatora swojego reprezentanta w Radzie.
- Fundator, który odwołał swojego reprezentanta ze składu Rady wskazuje inną osobę na jego miejsce. Kadencja tak powołanego członka Rady upływa wraz z kadencją całej Rady.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa bądź podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów związanych z pełnieniem funkcji członka Rady.
§ 19
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż co sześć miesięcy.
- Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub na wniosek choćby jednego członka Rady zgłoszony Przewodniczącemu na piśmie.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy Prezes Zarządu lub wskazany przez niego członek Zarządu.
§ 20
- Głosowania na zebraniu Rady są jawne. Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Rady. Na wniosek każdego członka Rady przeprowadza się głosowanie tajne.
- Uchwały Rady mogą być przyjęte przy pomocy technicznych środków porozumiewania się na odległość. Głosowanie w ten sposób zarządza Przewodniczący Rady, na zasadach określonych w regulaminie uchwalonym przez Radę Fundacji. Po upływie zakreślonego terminu informuje członków Rady oraz Zarząd o treści podjętej uchwały.
§ 21
- Do wyłącznej kompetencji Rady należy:
-
-
- ustalanie regulaminu prac Rady;
- ustalanie zasad wewnętrznej organizacji Fundacji;
- uchwalanie na wniosek Zarządu programów działania Fundacji oraz przyjmowanie sprawozdań Zarządu z ich wykonania;
- wyrażanie zgody na nabywanie, zbywanie oraz obciążanie nieruchomości;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie zawierania i rozwiązywania umów o pracę z członkami Zarządu;
- Podejmowanie uchwał w sprawie połączenia z innymi fundacjami, obejmowania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego, a także tworzenia spółek, których celem nie jest prowadzenie działalności gospodarczej;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmiany statutu Fundacji;
- podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Fundacji.
-
Rozdział V
Zmiana statutu
§ 22
Zmiana statutu jest dopuszczalna jednakże nie może dotyczyć głównego celu Fundacji określonego w § 5 pkt l.
Rozdział VI
Połączenie z inną fundacją
§ 23
Fundacja dla efektywnego urzeczywistnienia swoich celów statutowych może połączyć się z inną fundacją na warunkach określonych przez zainteresowane strony.
Rozdział VII
Likwidacja fundacji
§ 24
Fundacja ulega likwidacji w przypadku wyczerpania środków finansowych i majątku oraz braku możliwości pozyskiwania środków finansowych niezbędnych do osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona, albo w przypadku osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona.
§ 25
- Majątek Fundacji pozostały po likwidacji zostaje przekazany innej fundacji o podobnych celach statutowych, jak cele Fundacji.
- Wyboru innej fundacji o podobnych celach statutowych, jak cele Fundacji, dokona i wskaże w uchwale likwidator.
- Likwidatora powołuje Rada.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 26
Fundatorzy przyjęli Statut w dniu 26 listopada 2014 roku.
Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.